O kampanii

Kilometry Dobra to stworzona w Polsce międzynarodowa kampania dobroczynna, jedyna, w której co roku mogą wziąć udział organizacje z całego świata. Jej pomysłodawcą jest Robert Kawałko, prezes Polskiego Instytutu Filantropii.

Jest to kampania, która sprawia, że organizacje pozarządowe uzyskują pieniądze na realizację swoich celów, a także budują swoją sieć wsparcia i wzmacniają swoją sprawność. W ciągu ostatnich 6 lat do fundacji i stowarzyszeń trafiło już ponad 5,5 mln zł na realizację 220 różnych projektów.

7. edycja Kampanii rozpoczęła się 1 marca 2020 r. i trwała do 31 maja 2020 r.

Korzyści ze współpracy

Kilometry Dobra działają w oparciu o współpracę organizacji społecznych, samorządów i biznesu. Układamy złotówki w wielu miejscowościach – wioskach, miasteczkach i miastach. Budujemy w ten sposób ogólnopolską koalicję o wielkim potencjale, która skutecznie dociera do darczyńców i mediów. Ta synergia zmniejsza koszty działania i pomnaża jego efekty: zamiast wielu małych, kosztownych i trudno dostrzegalnych akcji tworzymy dużą i rozwijającą się kampanię, gdzie w szlachetnej rywalizacji małe organizacje ścigają się ze średnimi i dużymi o to, kto uczyni więcej dobra. 

Kampania integruje i mobilizuje lokalne społeczności w działaniu dla wspólnego dobra. Zbieramy pieniądze na różne cele społeczne: edukację, bezpieczeństwo, ekologię, sport, kulturę, potrzeby humanitarne, pomoc niepełnosprawnym i ochronę zdrowia.

Dodatkowo, Kilometry Dobra to wygodny sposób zbierania pieniędzy, gdyż:

  • Każda organizacja zbiera na swój cel, swoimi metodami;
  • Pieniądze trafiają bezpośrednio do każdej organizacji i nigdy nie są gromadzone na jednym wspólnym koncie.

Finansowanie kampanii

Koszty przygotowania i prowadzenia kampanii są pokrywane solidarnie przez uczestniczące organizacje – każda z nich wnosi do wspólnego budżetu kwotę adekwatną do swoich możliwości i potrzeb. Do każdej złotówki zainwestowanej przez uczestników dokładamy drugą, podarowaną przez sponsorów, która będzie zainwestowana w ogólnopolską promocję kampanii.

Dzięki temu wspólnemu budżetowi organizacje są wyposażane w materiały promocyjne (ulotki, skarbonki, bannery, roll-upy, koszulki), dostają odrębną stronę internetową z opisem celu, dostęp do systemu informatycznego obsługującego wpłaty, a także wsparcie techniczne i dedykowane szkolenie z fundraisingu. Nad kampanią czuwa zespół pracowników i wolontariuszy, który zapewnia koordynację działań, a także promuje działania organizacji w mediach ogólnopolskich i kanałach społecznościowych.

Kampania jest w pełni transparentna, bo każda wpłacona przez darczyńców złotówka jest natychmiast raportowana na stronie internetowej, a na dodatek wszystkie zebrane fundusze można zobaczyć na własne oczy w czasie finału Kilometrów Dobra, gdy z otrzymanych złotówek układamy szeregi. Ponadto, wszystkie lokalne zbiórki są osobno rejestrowane i rozliczane tak jak nakazują przepisy.

Chcemy pobić Rekord Guinnessa

Przez 3 miesiące organizacje pozyskują pieniądze wszystkimi dostępnymi metodami: poprzez zbiórki w centrach handlowych, szkołach i parafiach, przez strony internetowe, aukcje, koncerty, biegi charytatywne itp. Kampanii towarzyszy próba pobicia rekordu Guinnessa.

Konkurencją jest układanie ciągu monet o jednym nominale – stąd Kilometry Dobra. Monety przykleja się na taśmę klejącą, tworząc metrowe odcinki (to ułatwienie wprowadzili kilka lat temu Filipińczycy). Aby pobić obecny rekord należący od 2012 roku do Austriaków, potrzebujemy stworzyć szereg monet o długości 75,2 km. Taki szereg będzie mieć wartość ponad 3,3 mln zł.

Ambasadorzy

Naszą akcję wspierają znani i lubiani ambasadorzy: Robert Lewandowski, Cezary Żak, zespół Perfect, IRA, Bracia Golec, Kamil Grosicki, Jakub Wawrzyniak, Łukasz Piszczek, Maciej Kot, prof. Walery Pisarek, Omenaa Mensah, Artur Barciś, Krzysztof Ibisz, Barbara Stępniak – Wilk, Jacek Krzynówek, Ewa Bem, Piotr Wyszomirski, Joachim Mencel, Paulina Maj, Witold Paszt.

Hymn kampanii został napisany i nagrany przez zespół Skaldowie.

Dobra inwestycja

Koszt dużej i skutecznej kampanii fundraisingowej może sięgnąć nawet 300 – 500 tys. zł, gdy prowadzi ją jedna organizacja samodzielnie. Uczestnicząc w kampanii Kilometry Dobra organizacje wydają nawet kilkaset razy mniej

Koszt udziału w Kilometrach Dobra jest uzależniony od liczby mieszkańców miejscowości, którą dana organizacja wybrała na finał Kampanii. Od 1 lutego 2019 r. organizacje z miast, w których nie ma finału Kilometrów Dobra, mogą zapisywać się do kampanii bez opłaty wstępnej. Doświadczenia 4 lat pokazują, że średni wynik organizacji w pierwszym roku to pięciokrotność jej wkładu wniesionego do wspólnego budżetu.

Koalicja 

Każda organizacja może połączyć swoje siły z innymi i założyć koalicję. Wtedy koszty i ciężar zadań, takich jak np. impreza finałowa można rozłożyć na kilka podmiotów. To działa, a dowodem może być świetny wynik koalicji z Jarosławia złożonej z czterech organizacji, która uczestniczy w kampanii od 2017 roku i osiąga wspaniałe wyniki. W 2019 roku zebrała prawie 50 tys. złotych!

Przyszłość kampanii

Pragniemy, by Kilometry Dobra stały się największą kampanią filantropijną w Polsce, aby za kilka lat monety były zbierane i układane na wszystkich kontynentach, w 1000 miast na całym świecie.